شهریور 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    




 جستجو 



 
  ثمره حسن ظن به خدا... ...

✍پیامبر اکرم(ص) فرمود:
آخرین کسی را که دستور داده می شود به سوی دوزخ ببرند،ناگهان به اطراف خود نگاه می کند.خداوند دستور می دهد او را برگردانند . پس او را بر می گردانند .

خطاب می رسد : چرا به اطراف خود نگاه کردی و در انتظار چه هستی؟

عرض می کند : پروردگارا ! من درباره تو این چنین گمان نمی کردم .

خداوند می فرماید : پس چه گمان می کردی ؟

عرض می کند : گمانم این بود که گناهان مرا می بخشی و مرا در بهشت خود جای می دهی !

خداوند می فرماید : ای فرشتگان من ! به عزت و جلال و مقام والایم سوگند ، بنده ام هرگز گمان خیر درباره من نبرده است، اگر ساعتی گمان خیر برده بود،او را به جهنم نمی فرستادم،گرچه دروغ می گوید،ولی با این حال اظهار حسن ظن او را بپذیرید و اورا به بهشت ببرید

????سپس پیامبر(ص) فرمود: هیچ بنده ای نیست که نسبت به خداوند متعال گمان خیر برد ، مگر این که خدا نزد گمان وی خواهد بود( وطبق گمان بنده،با وی رفتار خواهد نمود)

پ ن : حسن ظن به خدا یعنی در مسیر بندگی درست قدم برداریم و اگر احیانا دچار غفلتی شدیم از رحمت خدا ناامید نشویم

????تفسير نمونه، ج‏20، ص: 254

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

[دوشنبه 1395-06-22] [ 11:30:00 ب.ظ ]  



  اهداف کار تربیتی اصیل با رویکرد تربیتی.. ...

❇️اهداف کار فرهنگی اصیل با رویکرد تربیتی

در کار فرهنگی اصیل با رویکرد تربیتی، تعیین اهداف در واقع به منزلة مشخص کردن جهت‌گیری‌های مختلف #تشکّل، در زمینه‌های مرتبط با #رشد و #پرورش انسان‌هاست.
با مشخص کردن اهداف کار فرهنگی در تشکّل‌ها می‌توان نقطه شروع فعالیت‌ها را تعیین کرد، جهت حرکت گروه را ترسیم نمود و جریان رشد و تعالی افراد را تسریع کرد.
انتخاب اهداف عالی و متعالی در کار فرهنگی، بزرگترین عامل انگیزشی اعضای گروه، برای فعال بودن است و به عبارت دیگر با در نظر گرفتن هدف است که عضو تشکّل بصورت تکلیف محور و دغدغه‌مند مسئولیتش را در گروه انجام می‌دهد و نگاهش به امور از حالت احساسی صرف خارج می‌شود.

????????برخی از اهداف ارزشمند کار فرهنگی عبارتند از:

۱) تربیت انسان مکتبی نمونه و یا همان انسان کامل که در واقع هدف اصلی آفرینش و خلقت انسان‌ها نیز می‌باشد.
استاد مطهری در خصوص تعریف انسان کامل می‌گوید: «علی (ع) انسان کامل است، برای اینکه همه ارزش‌های انسانی، «در حد اعلی» و «بطور کامل» در او رشد کرده است؛ یعنی هر سه شرط را داراست .

۲) تبلیغ دین خدا و ترویج شعائر الله؛ که در حقیقت این امر رسالت اصلی یک انسان مسلمان، آگاه و مسئول می‌باشد و نشانه ای از تقوای قلوب به شمار می‌آید چنانچه در قرآن کریم می‌خوانیم:
« و من یعظم شعائرالله؛ فآنها من تقوی القلوب» یعنی آنها که شعائر دینی را بزرگ می‌دارند انسان‌های با تقوایی هستند.

۳) حفظ دستاوردهای نظام ؛ از قبیل قانون شدن حجاب در کشور پس از انقلاب اسلامی و برپایی گسترده نمازهای جمعه و جماعت.

۴) زمینه‌سازی ظهور امام عصر(عج)در جامعه ؛ چنانچه در این زمینه شهید مطهری انتظار ظهور را به دو نوع انتظار ویرانگر و سازنده تقسیم می‌کند و در توضیح انتظار سازنده می‌گوید: «در روایات اسلامی سخن از گروه زبده است که به محض ظهور امام (عج) به آن حضرت ملحق می‌شوند بدیهی است که این گروه، ابتدا به ساکن خلق نمی¬شوند و به‌قول معروف از پای بوتة هیزم سبز نخواهند شد»

۵) تداوم راه شهداء

۶) تربیت فرزندان و اطرافیان خودمان

۷) عمل به مسئولیت و تکلیف انسانی و اسلامی خویش که در اصل همان سوگندی ست که خداوند متعال از دانایان گرفته است و شاخصه اصلی انسان‌های دردمند، متعهد و مسئول به شمار می‌‌آید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:27:00 ب.ظ ]  



  جذاب سازی جلسات وحلقه های تربیتی ...

۱. غنی‌سازی هرچه بیشتر محتوای جلسات
????راهکار:
????مطالعه مستمر و آشنایی کامل با موضوعات مورد بحث.
????مشورت با صاحب‌نظران در حیطه تربیت اسلامی.
????اطلاع کافی از نیازهای فطری، فکری و عاطفی جوانان و نوجوانان و انتخاب موضوعات متناسب.

????معرفی کتاب:
????اخلاق جوان، استاد آیت‌الله مظاهری.
????بهشت جوانان، عباس عزیزی.
????گفتار فلسفی کودک، مرحوم حجت‌الإسلام والمسلین فلسفی.
????گفتار فلسفی جوان، مرحوم استاد حجت‌الإسلام والمسلین فلسفی.
????گنجینه صالحین و سایر نشریات سازمان بسیج.

۲. ایجاد تنوع و ابتکار در شیوه برگزاری جلسات.
????راهکار:
????شرکت دادن متربیان در بحث و استفاده از هیجانات فکری ایشان و فراهم‌آوردن زمینه مباحثه و تضارب آرای متربیان در حین جلسه.
????تغییر زمان و مکان برگزاری جلسات.
????استفاده از وسایل کمک‌آموزشی.
????تشویق متربیان به پیش‌مطالعه درباره موضوع جلسات آینده و ارائه تحقیقات خود در جلسات.
????ارائه مشاورات خصوصی به افراد، در کنار حلقه‌های عمومی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:26:00 ب.ظ ]  



  چند با اثر پیرامون روش تدریس.... ...

????کتاب «اصول و روش‌های ارائه مفاهیم دینی»
به همت معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‏های علمیه منتشر شده است.
در این کتاب پس از مقدمه و پیشگفتار، سه فصل با عناوین «اصول»، «روش‌ها» و «مفاهیم دینی مورد نیاز کودک و نوجوان» وجود دارد.
در فصل اول این کتاب، به بررسی اصولی همچون اصل استمداد از خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام، اصل شناخت مخاطب، اصل تواناییها و تفاوتهای فردی، اصل ایجاد ارتباط، اصل ایجا‏د مقبولیت، اصل ایجاد محبوبیّت و اصل تأثیر گذاری بر مخاطب پرداخته شده است.
در فصل دوم، روش‌ها و قالب‌هایی همچون قالب داستان، پرسش و پاسخ، گروهی، شعاری، آدابی، عددی، تشبیهی، تعارضی، مقایسه‏ای و… آمده است.
این کتاب از سوی کارشناسان مجرب اداره کل مطالعات و پژوهش‌های تبلیغی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‏های علمیه آماده و منتشر شده است.

????کتاب «روش تدریس و کلاسداری تبلیغی»
با قلم محمد اسماعیلی مبارکه تهیه و تنظیم شده است و دارای چهارفصل با عناوین «مبانی نظری تدریس»، «روش تدریس»، «روشهای متداول و فراگیر» و «مهارتها و روشهای ارائه مفاهیم دینی» است.
در فصل اول این کتاب، به کلیاتی پیرامون موضوع کتاب (همچون مفهوم شناسی و تعریف، فواید و امتیازات و…) پرداخت شده است و در فصل دوم آن پس از مقدمه‏ای کوتاه، موضوعاتی همچون مفهوم طرح درس، ضرورت طرح درس، مراحل تدوین طرح درس و… مطرح شده است.
این نویسنده در فصل سوم از کتاب به روش‌های متداول و فراگیر تدریس پرداخته، و روش‌هایی همچون روش پرسش و پاسخ، روش نمایشی، روش حل مسأله، روش مباحثه‏ای، روش آموزش فردی، روش سخنرانی و… را بیان کرده است.
در فصل چهارم که آخرین فصل از کتاب است، می‌توان به مهارت‌ها و روش‌هایی همچون روش تلخیص، روش منظومه‏ای، روش تنوعی، روش زنجیره‏ای و… اشاره کرد.

????کتاب “روش ها و فنون تدریس دکتر حسن شعبانی”
در بخشی از این کتاب که به صورت تخصصی به موضوع آموزش و تدریس می پردازد می خوانیم :
« جروم برونر صاحب نظریه یادگیری اکتشافی معتقد است که شاگردان را نباید در برابر دانسته ها قرار داد بلکه باید آنان را با مسأله روبرو کرد تا خود به کشف روابط میان امور و راه حل آنها اقدام کند.او در تبیین بحث خود بر چهار عامل زیر بسیار تأکید دارد.1-تأکید بر فرآیند یادگیری:از نظر برونر ،فرآیند کسب معرفت مهم است نه حفظ کردن حقایق .در یادگیری اکتشافی ،مهم نیست که شاگرد چه می آموزد بلکه مهم این است که چگونه می آموزد.2-تأکید بر ساخت یادگیری:بنابر نظر برونر ،اگر مطالب یا محتوای آموزشی به شکل منطقی سازماندهی شوند شاگردان آن را بهتر یاد می گیرند،وجود ساخت یادگیری باعث می شود که مطالب بهتر ،بیشتر و آسانتر در حافظه نگهداری شوند .3-تأکید بر اهمیت شهود:برونر معتقد است که حفظ کردن علوم ریاضی و کلامی هدف شایسته ای برای آموزش و پرورش نیست بلکه هدف باید ارقای سطح بینش و فهم شهودی باشد.4-تأکید بر اهمیت انگیزش درونی:معلمان بایستی به کمک چهار انگیزه الف) میل به یادگیری ب)میل به همکاری با دیگران ج)کنجکاوی د) انگیزه توانا شدن ،شاگردان را تشویق کنند وموجب یادگیری مؤثر شوند…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:24:00 ب.ظ ]  



  من یک مربی هستم؟ ...

 امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟
چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟
چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟
چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟
آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟!

به هر حال، در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت:

اول آنکه متاسفانه امروزه اکثر مربیان مسجدی نوعا از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد.
به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود.

این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم.

بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، ناآگاهی و کجروی آنان را به رخشان نکشد، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد، ????منتظر تغییر آنی و دفعی در مخاطبانش نباشد، گاه خود را به تغافل بزند، از خطاهای قابل اغماض آنها در اولین برخورد چشم پوشی کند، اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب.

مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش موعظه در پیش می گیرد، گاهی به کسی هشدار می دهد، گاهی مستقیم و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را هدایت می نماید.

مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید.

مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه اول باید طرحی نو در اندازد، شالوده ای جدید پایه ریزی کند، نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند.

بنابراین و در این راه، همواره باید یازمان باشد که رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرارویش ترسیم نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:22:00 ب.ظ ]  



  چگونه‌متربیانی خلاق تربیت کنیم؟ ...

????????????ویژه دبستان????????????

1— پرورش خلاقیت در آموزش ابتدایی نیازمند نوگرایی، انعطاف پذیری و تنوع در رفتار، گفتار و تدریس است
2— اگر معلم ابتدایی پرتکاپو، با انرژی و فعال و با نشاط باشد سبب رشد خلا قیت در دانش آموز خواهد بود.
پرورش خلاقیت در دانش آموزان ابتدایی
3–اعتماد به نفس معلم در رشد اعتماد به نفس در دانش آموزان ابتدایی سبب افزایش خلا قیت است.
4— خطر پذیری، بارش فکری، یورش اندیشه برای دانش آموز زمینه فن پرورش خلا قیت است.
5— میل به تجربه های آموزشی ناشناخته، ترجیح دادن سادگی به پیچیدگی، طرح سوال، تحریک کنجکاوی، آموزش کشف محیط، جهت دهی ذهنی دانش آموز، برای رشد خلا قیت در دوره ابتدایی ضروری است.
6— فشار نیاوردن، تحمیل نکردن دانسته های خود و تقویت مثبت دانش آموز ابتدایی در پرورش خلا قیت تاثیر بسیار دارد.
7— بازی و فعالیت های آزاد و انعطاف پذیر کلاس سبب رشد افکار و احساسات خلا قانه می شود.
8— معلم شوخ طبع، خوش رو و دارای علا یق هنری باعث تحریک در رشد خلا قیت می شود.
9— پرهیز از دانش جدید، روش های تازه، فکر نو، برنامه های جدید و ابراز وجود مانع رشد خلا قیت است.
10— گرایش به روش های تکراری، آموزش از روی عادت، پرسش و پاسخ کلیشه ای، روح خلا قیت را در دانش آموز ابتدایی می کشد.
11— نداشتن تمرکز ذهنی، تحمل نکردن، ابهام و تضاد وابستگی و انجام فکری نشانه نبود خلا قیت است.
12— رشد علمی، تجربه کلا سی، ارزشیابی مستمر از خود از عوامل رشد خلا قیت است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:18:00 ب.ظ ]  



  چهل نکته تربیتی از منظر اسلام... ...

1- هدیه را اول به دختر بدهید.
????????????????????
2- با طفل خود بازی کودکانه بکنید.
????????????????????
3- اطفال را بخاطر گریه هاشان نزنید زیرا تا مدتی گریه شهادت به وحدانیت خداوند، شهادت به نبی اکرم و دعا برای والدین است .
????????????????????
4- فرزندان خود را ببوسید. پس همانا برای هر بوسیدن درجه ای در بهشت است.
????????????????????
5- با سلام کردن به فرزندتان به او شخصیت دهید.
????????????????????
6- کودک را در کارهای کودکانه خود تمسخر نکنید. کارهایش را احمقانه نخوانید.
????????????????????
7- فرزند را زیاد امر و نهی نکنید تا جرات پیدا کند و در بزرگسالی نافرمان شود و زیر بار هر دعوت حیوانی و شیطانی نرود .
????????????????????
8- به فرزندان خود شخصیت بدهید .
????????????????????
9- به وعده خود وفا کنید.
????????????????????
10- .در کودکان عشق و علاقه به نماز را ایجاد کنیم.
????????????????????
11- لوس کردن، کودکان را موجوداتی ضعیف و بی اراده بار می آورد.
????????????????????
12- کودک را تحقیر نکنید.
????????????????????
13- برای کودکان خود دعا کنید. به خصوص پدران .
????????????????????
14- تذکرات را با ملایمات بیان کنید تا سدی بین والدین و فرزندان نشود.
????????????????????
15- اگر کودک در خانه مورد احترام باشد، کمتر از اوامر پدر و مادر سرپیچی می کند.
احترام به کودک و حسن معاشرت پدر و مادر با وی یکی از اساسی ترین عوامل ایجاد شخصیت در کودک است.
????????????????????
16- مربی خوب کسی است که خواسته های کودک را از راه های صحیح و با روش درست تعدیل کند.
????????????????????
17- ایمان را در کودکتان تقویت کنید.
????????????????????
18- از مچ گیری و رفتار سرورانه با کودکان بپرهیزید.
????????????????????
19- فرزند را راستگو تربیت کنید.
در خانه طوری رفتار کنید که اطفال به راستگویی عادت کنند.
????????????????????
20- کودک را نترسانید زیرا ترس شخصیت کودک را از بین می برد و دچار اختلال روانی می کند.
????????????????????
21- نوازش یکی از غذاهای روانی کودک است باید به اندازه کافی از آن تغذیه شود.
????????????????????
22- زشتی گناه و تنفر مردم از گناهکار را به کودک بفهمانید.
????????????????????
23- بستر بچه ها قبل از 6 سالگی از هم جدا باشد.
????????????????????
24- تذکرات وقتی اثر دارند که والدین خود مجری و عامل آنها باشند.
توجه داشته باشید فرزندان آنگونه که ما می خواهیم نمی شوند بلکه آن طوری كه ما هستیم می شوند.
????????????????????
25- بین نظم در خانه و بیرون فرق قائل شوید و اجازه دهید در خانه آزادانه بازی کنند.
????????????????????
26- رفتارهای غیر منتظرانه کودکان را تا حدودی تحمل کنید.
????????????????????
27- در تذکر، دیگران را به رخ او نکشید و کسی را با او مقایسه نکنید.
????????????????????
28- از طریق داستان سرایی بسیاری از مفاهیم خوب را به کودک القا کنید. داستان خوب و زیبا برایش بخوانید و از رسانه و انیمیشن دور نگهشان دارید .
????????????????????
29- شیطنت کودک در خردسالی نشان دهنده زیادی عقل او در بزرگسالی است آن را سرکوب نکنید.
????????????????????
30- کودکان را از 7 سالگی دعوت به نماز کنید که نماز آرامش و روح و قلب را در کودکان ابدی میکند .
????????????????????
31- به فرزند خود قرآن بیاموزید که نگاه به قرآن و خواندن آن فهم و ذهن کودک را روز افزون می کند .
????????????????????
32- از متهم کردن اطفال به دروغ گویی خودداری کنید.
????????????????????
33- حس کنجکاوی کودک را با حوصله ارضا کنید.
????????????????????
34- در برابر فرزندان هیچ گاه مشاجره نکنید.
????????????????????
35- کودکانتون مسجدی کنید
????????????????????
36- استعدادهای فرزندان را کشف کنید و آن ها را شکوفا کنید.
????????????????????
37- از نظر مادی نه بی توجه باشید نه کودک را ارضا کنید هر دو خطرناک است.
????????????????????
38- تنها نقطه امید و مایه شادی کودک، مهر پدر و مادر است روان او را مضطرب نسازید.
????????????????????
39- مناسب تکامل کودک به او آزادی دهید و او را به اختیار خودش بگذارید.
????????????????????
40- تربیت فرزند و آموزش واجبات از وظایف والدین است و کسانی که به. این امر توجه ندارند مورد نکوهش هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:17:00 ب.ظ ]  



  اندرزی عجیب... ...

????مخلص در ولایت اهل بیت : جناب آقامیرزا ابوالقاسم عطار تهرانی - سلمه اللّه - نقل نمود از عالم بزرگوار مرحوم حاج شیخ عبدالنبی نوری که از جمله تلامیذ حکیم ☄الهی مرحوم حاج ملاهادی سبزواری بوده است در سال آخر عمر مرحوم حاجی، روزی شخصی در مجلس درس ایشان آمد و خبر داد که در قبرستان، شخصی پیدا ????شده و نصف بدنش در قبر است و نصف دیگر بیرون و دائما نظرش به آسمان است و هرچه بچه ها مزاحمش می شوند به آنها اعتنایی نمی کند.
☄مرحوم حاجی گفتند خودم باید او را ملاقات کنم، چون مرحوم حاجی او را دید بسیار تعجب کرد نزدیکش رفت دید به ایشان هم اعتنایی نمی کند.
????
☄مرحوم حاجی گفتند تو کیستی و چکاره ای من تو را دیوانه نمی بینم از آن طرف رفتارت هم عاقلانه نیست. در جواب ایشان گفت من شخص نادان بی خبری ????هستم، تنها دو چیز را یقین کرده و باور دارم:
☄یکی آنکه: دانسته ام که مرا و این عالم را خالقی است عظیم الشأن که باید در شناختن و بندگی او کوتاهی نکنم.
????دوم آنکه: دانسته ام در این عالم نمی مانم و به عالم دیگر خواهم رفت و نمی دانم وضع من در آن عالم چگونه خواهد بود. جناب حاجی! من از این دو علم بیچاره و ☄پریشانحال شده ام به طوری که مردم مرا دیوانه می پندارند شما که خود را عالم مسلمانان می دانید و این همه علم دارید چرا ذره ای درد ندارید و بی باکید و در فکر ????نیستید؟!
☄این اندرز مانند تیری بود که بر دل مرحوم حاجی نشست، برگشت در حالی که دگرگون شده بود و کمی از عمرش که مانده بود دائما در فکر سفر آخرت و تحصیل ????توشه این راه پرخطر بود تا از دنیا رفت????.(داستانهای شگفت نویسنده : آیت الله دستغیب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:10:00 ب.ظ ]  



  سه ویژگی دختران مؤمن از دیدگاه امام علی.ع. ...

ﺍمیرالمؤمنین ﻋﻠﯽ (علیه السلام) ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺻﻔﺖ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ،ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ:
????ﺍﻭﻝ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ
????ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺮﺳﻮ ﺑﺎﺷﻨﺪ
????ﻭ ﺳﻮﻡ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ

◀ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺑﺎ ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ ﻭ ﺗﺮﺷﺮﻭﯾﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﺑﺎ ﻋﺸﻮﻩ ﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﻧﺪ.

◀ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻫﻢ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺍﺭﺩ.

◀ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻣﺎل ﺧﻮﺩ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ،ﮐﻤﺎﻝ ﺩﻗﺖ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺩﺍﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ خانواده باشد.

????ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼ‌ﻏﻪ ﻓﯿﺾ ﺍﻻ‌ﺳﻼ‌ﻡ-ﺣﮑﻤﺖ266،ﺹ119
⚜⚜⚜⚜

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:08:00 ب.ظ ]  



  مناظره علمی حضرت جوادالائمه با یحیی ابن اکثم ...

در مجلسی که بنی عباس با اجازه مأمون برای آزمایش مقام علمی امام جواد
علیه السلام برگزار کرده بودند،
یحیی بن اکثم بزرگترین قاضی
آن روزگار برای مناظره حضور داشت.

امام جواد علیه السلام نیز در حالی که
نُه سال بیشتر نداشت وارد مجلس شد
و در جایگاه مخصوصی که به سفارش
مأمون برایش درست کرده بودند نشست.

گروه‌های مختلف مردم نیز در مجلس حضور داشتند.

یحیی بن اکثم پرسید:

« آیا امیر المؤمنین (مأمون) اجازه می‌دهد که از ابو جعفر (امام جواد علیه السلام) سوالی بکنم؟»

مامون گفت از خود امام جواد علیه السلام اجازه بگیرد.

یحیی از امام پرسید:« به من اجازه سئوال می‌دهید؟»

امام جواد علیه السلام فرمود:« بپرس.»

یحیی پرسید:
« حکم شخص مُحرِمی که حیوانی را صید کرده و کشته چیست؟»

امام جواد علیه السلام فرمود:
????این صید را در منطقه حَرَم کشته است یا در خارج از حرم؟
????حکم کشتن صید را می‌دانسته یا نمی‌دانسته؟
???? عمداً کشته یا غیر عمد؟
???? شخص محرم، آزاد بوده یا بنده؟
????کودک بوده یا بزرگسال؟
????بار اولش بوده یا سابقه داسته؟
????ان کشته شده، پرنده بوده یا خیر؟
????کوچک بوده یا بزرگ؟
????آیا شخص محرم به کارش اصرار دارد یا پشیمان است؟
???? صیدش را در شب کشته یا در روز؟
????آیا شخص، در احرام عمره بوده یا
در احرام حج؟»

یحیی بن اکثم که از این همه تقسیم‌بندی
جا خورده بود، عجز و درماندگ
در صورتش پیدا شد و زبانش به لکنت
افتاد.

همه‌ی حضار متوجه درماندگی‌اش شدند
و مجلس به پایان رسید.

وقتی فقط عده‌ی کمی از خواص ماندند،
مامون از امام جواد علیه السلام پاسخِ
قسمت‌های مختلف پرسش‌های او را
خواست و امام جواد علیه السلام
پاسخ هریک را با ادله محکم بیان فرمودند.

به خدا قسم که این شجره طیبه محمدی
عصاره علم و حلم را از ازل نوشیده اند!

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:06:00 ب.ظ ]  



  رسیدن فرشته ای ب مقام خود از برکت صلوات.. ...

????در اکثر کتب معتبره و مفتاح الجنة مرویست که روزی جبرئیل به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمده عرض کرد: یا رسول الله امر عجیب و غریبی مشاهده ☄کرده ام و آن این است که در وقت نزول، گذرم از کوه قاف افتاد ناله سوزناکی شنیدم جلوتر رفتم فرشته ای را دیدم که پیش از این، همین فرشته را در آسمان با جلال ????و عظمت دیده بودم، که بالای تختی از نور می نشست و هفتاد هزار نفر از ملائکه در حضورش صف بسته می ایستادند، و چون نفس می کشید از نفس او ملائکه ☄خلق می شدند.
????پس این فرشته را دیدم با دل خسته و بالهای شکسته بر زمین افتاده چون سبش را پرسیدم گفت: در شب معراج من در تخت خود نشسته بودم که حضرت رسول ☄صلی الله علیه و آله بر من گذشت و من تعظیم لایق و تکریم شایسته برای مقدم شریفش به عمل نیاوردم، بنابراین به این عقوبت گرفتار شدم و از بلندی افلاک به ????پستی خاک افتادم پس ای جبرئیل الان توشفیع باش و خلاصی مرا از درگاه الهی بخواه.
☄پس من با تضرع و زاری بسیار از درگاه الهی مسئلت عفو و مغفرت او را نمودم تا آنکه خطاب مستطاب را به او گفتم و او بر جناب شما از روی اخلاص صلوات فرستاد، ????و فی الحال بالهای اقبال او از برکت صلوات فرستادن بر جناب شما، روئیده و از پستی خاک به بلندی افلاک و به مقام قرب خود رسید ????**کشکول النور: ج 1، ص 30، به نقل از کتاب مفتاح الجنة. **

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:04:00 ب.ظ ]  



  درمحضر شیخ حسنعلی نخودکی... ...

❤️✨حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هرکس که خواهد خانه اش به نعمت آبادان باشد، به ذکر شش گانه زیر بپردازد:

✨????اول آنکه در آغاز هرکار بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم.

✨????دوم آنکه چون نعمتی از راه حلال نصیبش شد، بگوید الحمدالله رب العالمین.

✨????سوم آنکه چون خطا و لغزشی کند بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه.

✨????چهارم آنکه چون غم و اندوه براو هجوم آورد بگوید : لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

✨????پنجم آنکه چون تدبیرکار کند،گوید ماشاالله.

✨????ششم آنکه چون از ستمگری هراسی کند بگوید: حسبناالله و نعم الوکیل.
???? نشان از بی نشان ها،علی مقدادی اصفهانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 11:02:00 ب.ظ ]  



  امام خامنه ای در دیدار با خانواده شهدای منا... ...

????امت اسلامی در حادثه‌ی منا داغدار شد و هفت هشت هزار نفر شهید شدند اما در کشورهای دیگر غیر از ایران عکس‌العملی نشان ندادند و سکوت کردند
⚠️ این سکوت، بلای بزرگی است که جان ملت‌های اسلامی را دربرگرفته و این مصیبت است برای دنیای اسلام.

❌ حکام سعودی در حادثه‌ی منا حتی یک عذرخواهی زبانی از ملت‌های مسلمان نکردند؛ چقدر اینها وقیح و بی‌شرمند… دنیای اسلام باید گریبان اینها را بگیرد.

⭕️سازمان‌های بین‌المللی ….گاهی برای حقوق حیوانات جنجال می‌کنند؛ حالا چند هزار انسان در یک حادثه به خاک و خون کشیده شده‌اند و آنها سکوت محض کرده‌اند.

????باید بدانیم در حادثه‌ی منا و حوادث مشابه، قدرت‌های پشتیبان آل‌سعود هم شریکند
❌ دست آمریکا در خون شهدای منا آلوده است

✅ یکی از کارهای واجب بر مسئولان کشورهای اسلامی و حقوق بشری، تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب است تا معلوم شود واقعیت قضیه چیست
⚠️ این شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه دهان‌ها را با پول میبندند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 10:59:00 ب.ظ ]  



  چها نکته درباره توبه... ...

✴️ پشیمانی از گناه که تحقق بخش توبه است از مهم ترین واجبات و از نشانه های ایمان است؛

1⃣ توبه از گناهان از مهم تربن واجبات است

2⃣ توبه از گناهان ندامت و تصمیم بر ترک گناه است مانند نگاه به نامحرم،دروغگویی و …

3⃣ توبه ی برخی از گناهان علاوه بر ندامت و تصمیم بر ترک گناهان، باید جبران شود چه در حق الله مانند ترک نماز و روزه و چه در حق الناس مانند کم فروشی،غش در معامله و …

4⃣ توبه ی برخی از گناهان، علاوه بر ندامت و تصمیم بر ترک گناه، باید کفاره نیز بدهد مانند شکستن قسم، عمل نکردن به نذر و عهد و در سقط جنین تا مرحله ی چهار ماهگی دیه دارد و از چهار ماهگی به بعد کفاره هم دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 10:55:00 ب.ظ ]  



  آیا قربانی کردن عملی عبادی است؟ ...

حضرت آیت الله #یثربی مدظله:

????با مراجعه به آیات الهی روشن می‌شود که نه تنها اصل عمل حج، بلکه قربانی کردن هم از زمان‌های دور، امری متعارف و متداول بوده است.

????اما نکته بسیار مهم و قابل توجه، این است که قربانی کردن عملی عبادی است؛ یعنی قربانی به پیشگاه پروردگار یک عبادت هدف دار تلقی شده و مورد توجه متدینان و دین‌مداران بوده است.

????خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید:
“برای هر امتی قربانگاهی قراردادیم تا نام خدا را بر چارپایانی که به آنان روزی داده‌ایم ببرند، و خدای شما معبود واحدی است… در برابر او تسلیم شوید، و بشارت ده متواضعان و تسلیم شوندگان را”

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 10:54:00 ب.ظ ]  



  انتخاب نام..... ...

【از سنت‌هایی است که در آغاز تولد مورد توجه پدر و مادر قرار می‌گیرد. انتخاب نام، مسئله‌ی ساده‌ای نیست و پدر و مادر باید فکر کنند که این نوزاد در آینده به طور مستمر با این نام سر و کار خواهد داشت. همچنین نام وسیله‌‌ای برای توجه به شخصیت طفل خواهد بود.
••✿ پیشوایان معصوم ما به قدری به این مسئله اهمیت می‌دادند که در آغاز تولد نوزاد پسر را تا هفت روز محمد می‌نامیدند، تا از بدو تولد روح وی را با حضرت محمد(ص) آشنا کرده باشند.】

⇦ از روایاتی که در این باره وارد شده است، نکاتی به دست می‌آید که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
① داشتن نام نیک یکی از حقوق مسلم فرزندان است.
② صدا زدن نوزادان پسر تا هفت روز به نام محمد.
③ نامی که برای فرزند انتخاب می‌شود، نشانه علاقه به صاحب اصلی آن نام است
④ از انتخاب نام‌هایی که که باعث ترویج مظاهر باطل و شادی دشمنان خداست، پرهیز شود.

✿ در پایان به یک روایت در این باره اشاره می‌کنیم:
『امیرالمومنین(ع) از پیامبر(ص) نقل فرمودند که;
اولین هدیه‌ای که هر یک از شما به فرزندش می‌بخشد، نام خوب است. پس بهترین نام را برای فرزند انتخاب کنید.』

???? وسائل‌الشیعه، ج۱۵،۱*ص۱۲۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 10:52:00 ب.ظ ]  



  امام خامنه ای: سیاست های کلی خانواده... ...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی «خانواده» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است، ابلاغ کردند.
متن سیاست‌های کلی خانواده که به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

سیاست‌های کلی خانواده

خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و سمت‌وسوی حرکت نظام باید معطوف باشد به:

۱. ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده به‌عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامش‌بخش.

۲. محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، برنامه‌ها، سیاست‌های اجرایی و تمام نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه نظام مسکن و شهرسازی.

۳. برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه.

۴. ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی.

۵. تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودّت و رحمت با تأکید بر:
- به‌کارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی.
- فرهنگ‌سازی و تقویت تعاملات اخلاقی.
- مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیب‌ها و چالش‌های تحکیم خانواده.
- ممنوعیت نشر برنامه‌های مخل ارزش‌های خانواده.
- ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی.

۶. ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی با:
- ترویج ارزش‌های متعالی و سنت‌های پسندیده در ازدواج و خانواده.
- پر رنگ کردن ارزش‌های اخلاقی و زدودن پیرایه‌های باطل از آن.
- مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی و مظاهر فرهنگ غرب.
- اصلاح رفتار گروه‌های مرجع و برجسته‌سازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های مرجع ناسالم.

۷. بازنگری، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویه‌های قضایی در حوزه خانواده متناسب با نیازها و مقتضیات جدید و حل‌ّوفصل دعاوی در مراحل اولیه توسط حکمیت و تأمین عدالت و امنیت در تمامی مراحل انتظامی، دادرسی و اجرای احکام در دعاوی خانواده با هدف تثبیت و تحکیم خانواده.

۸. ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه.

۹. ارتقاء معیشت و اقتصاد خانواده‌ها با توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغه‌های آینده آنها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن.

۱۰. ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی-ایرانی در جهت استحکام خانواده.

۱۱. تقویت و تشویق خانواده در جهت جلب مشارکت خانواده برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی.

۱۲. حمایت از عزت و کرامت همسری، نقش مادری و خانه‌داری زنان و نقش پدری و اقتصادی مردان و مسؤولیت تربیتی و معنوی زنان و مردان و توانمندسازی اعضای خانواده در مسؤولیت‌پذیری، تعاملات خانوادگی و ایفاء نقش و رسالت خود.

۱۳. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به‌ویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق.

۱۴. حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی از خانواده‌های با سرپرستی زنان و تشویق و تسهیل ازدواج آنان.

۱۵. اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌های جسمی و روحی و عاطفی از آنان.

۱۶. ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقاء سلامت همه‌جانبه خانواده‌ها به‌ویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 10:49:00 ب.ظ ]  



  سبک زندگی اسلامی.... ...

آیت الله بهجت (ره):
کسی که دستورات دینی را انجام دهد از اطبا مستغنی می شود.

????آیت الله سید حسن طباطبایی(ره): ۱۰۵ سال

????آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی: ۹۷ سال

????آیت الله وحید خراسانی: ۹۶ سال

????آیت الله مرعشی نجفی(ره): ۹۵ سال

????آیت الله ابوالقاسم خویی (ره): ۹۴ سال

????آیت الله سید تقی طباطبایی قمی: ۹۳ سال

????آیت الله سید محمد شاهرودی: ۹۲ سال

????آیت الله سید محمد صادق روحانی: ۹۱ سال

????آیت الله علوی گرگانی: ۹۱ سال

????آیت الله نوری همدانی: ۹۱ سال

????آیت الله مکارم شیرازی: ۹۰ سال

(حفظهم الله)

????مقایسه کنید با عمر پزشکان طب جدید…

????علت طول عمر این علمای بزرگوار چه چیز می تواند باشد؟؟

????این علمایی که نه ورزشی می کنند،نه پایبند به این نظام بهداشتی جدید هستند، پس علت طول عمر علما و مراجع معظم تقلید چه چیزی می تواند باشد؟؟؟

????علتش چه چیزی می تواند باشد جز این که این بزرگواران پایبند به سبک زندگی اسلامی هستند؟

????چه چیز جز این که این بزرگواران عامل به فرمایشات معصومین علیهم السلام هستند؟

????امروزه مردم به سخت ترین رژیم ها مثل خام خواری و آب درمانی و غذا نخوردن و گوشت نخوردن روی می آورند تا بدنشان سالم بماند و عمرشان طولانی بشود.اما چه نتیجه ای داشته جز این که روز به روز بیماری های بشر بیشتر و جدید تر شده است؟

????در واقع علت اصلی بیماری ها گناه(علل دیگری هم دارد) است، اگر مردم بدانند که علت بیماری ها، گناه است، گناه نمی کنند تا بیمار نشوند.

????پس علت طول عمر و سلامتی علمای معظم همین است که این بزرگواران پایبند به سبک زندگی اسلامی هستند،عامل به دستورات دین و عمل کننده به واجبات و مستحبات هستند،و از همه مهم تر اینکه مرتکب به گناه نمی شوند!

????به راستی چرا مسلمانان از قرآن و اهل بیت،تنها راه سعادت بشریت، فاصله گرفته و به سبک زندگی غربی روی آورده اند؟!!

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت

 [ 10:46:00 ب.ظ ]