????کتاب «اصول و روش‌های ارائه مفاهیم دینی»
به همت معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‏های علمیه منتشر شده است.
در این کتاب پس از مقدمه و پیشگفتار، سه فصل با عناوین «اصول»، «روش‌ها» و «مفاهیم دینی مورد نیاز کودک و نوجوان» وجود دارد.
در فصل اول این کتاب، به بررسی اصولی همچون اصل استمداد از خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام، اصل شناخت مخاطب، اصل تواناییها و تفاوتهای فردی، اصل ایجاد ارتباط، اصل ایجا‏د مقبولیت، اصل ایجاد محبوبیّت و اصل تأثیر گذاری بر مخاطب پرداخته شده است.
در فصل دوم، روش‌ها و قالب‌هایی همچون قالب داستان، پرسش و پاسخ، گروهی، شعاری، آدابی، عددی، تشبیهی، تعارضی، مقایسه‏ای و… آمده است.
این کتاب از سوی کارشناسان مجرب اداره کل مطالعات و پژوهش‌های تبلیغی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‏های علمیه آماده و منتشر شده است.

????کتاب «روش تدریس و کلاسداری تبلیغی»
با قلم محمد اسماعیلی مبارکه تهیه و تنظیم شده است و دارای چهارفصل با عناوین «مبانی نظری تدریس»، «روش تدریس»، «روشهای متداول و فراگیر» و «مهارتها و روشهای ارائه مفاهیم دینی» است.
در فصل اول این کتاب، به کلیاتی پیرامون موضوع کتاب (همچون مفهوم شناسی و تعریف، فواید و امتیازات و…) پرداخت شده است و در فصل دوم آن پس از مقدمه‏ای کوتاه، موضوعاتی همچون مفهوم طرح درس، ضرورت طرح درس، مراحل تدوین طرح درس و… مطرح شده است.
این نویسنده در فصل سوم از کتاب به روش‌های متداول و فراگیر تدریس پرداخته، و روش‌هایی همچون روش پرسش و پاسخ، روش نمایشی، روش حل مسأله، روش مباحثه‏ای، روش آموزش فردی، روش سخنرانی و… را بیان کرده است.
در فصل چهارم که آخرین فصل از کتاب است، می‌توان به مهارت‌ها و روش‌هایی همچون روش تلخیص، روش منظومه‏ای، روش تنوعی، روش زنجیره‏ای و… اشاره کرد.

????کتاب “روش ها و فنون تدریس دکتر حسن شعبانی”
در بخشی از این کتاب که به صورت تخصصی به موضوع آموزش و تدریس می پردازد می خوانیم :
« جروم برونر صاحب نظریه یادگیری اکتشافی معتقد است که شاگردان را نباید در برابر دانسته ها قرار داد بلکه باید آنان را با مسأله روبرو کرد تا خود به کشف روابط میان امور و راه حل آنها اقدام کند.او در تبیین بحث خود بر چهار عامل زیر بسیار تأکید دارد.1-تأکید بر فرآیند یادگیری:از نظر برونر ،فرآیند کسب معرفت مهم است نه حفظ کردن حقایق .در یادگیری اکتشافی ،مهم نیست که شاگرد چه می آموزد بلکه مهم این است که چگونه می آموزد.2-تأکید بر ساخت یادگیری:بنابر نظر برونر ،اگر مطالب یا محتوای آموزشی به شکل منطقی سازماندهی شوند شاگردان آن را بهتر یاد می گیرند،وجود ساخت یادگیری باعث می شود که مطالب بهتر ،بیشتر و آسانتر در حافظه نگهداری شوند .3-تأکید بر اهمیت شهود:برونر معتقد است که حفظ کردن علوم ریاضی و کلامی هدف شایسته ای برای آموزش و پرورش نیست بلکه هدف باید ارقای سطح بینش و فهم شهودی باشد.4-تأکید بر اهمیت انگیزش درونی:معلمان بایستی به کمک چهار انگیزه الف) میل به یادگیری ب)میل به همکاری با دیگران ج)کنجکاوی د) انگیزه توانا شدن ،شاگردان را تشویق کنند وموجب یادگیری مؤثر شوند…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت