✨علامه مصباح: هويت ما با مهدويت شكل مي‌گيرد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از دست اندركاران مركز تخصصي مهدويت با تقدير از حجت الاسلام قرائتي به دليل اهتمام و احياي بسياري از امور بر زمين مانده، در پاسخ به سخنان يكي از حاضران مربوط به اينكه تنها هدف نظام اسلامي بايد تحقق زمينه ظهور حضرت مهدي(عج) باشد، به دعاي امام سجاد(ع) اشاره كرد و گفت: حضرت امام سجاد(ع) خدا را شكر مي‌كند از اين جهت كه در زمان حكومت اسلامي زندگي مي‌كند. يعني با وجود اينكه در زمان ايشان حكومت اسلامي به دست صاحبان اصلي خودش اداره نمي‌شد، باز هم ايشان ابرازخرسندي از حضور در جامعه اسلامي دارند.
حضرت آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: اگر دوران حاضر را با تمام دوره‌هاي تاريخ تشيع مقايسه كنيم، درمي يابيم كه هرگز چنين شرايطي وجود نداشته كه به اين ميزان وسايل، ابزار و امكانات و داوطلب براي پرداختن به امور ديني فراهم باشد، لذا بايد قدردان اين نعمت بزرگ الهي باشيم و نعمت وجود حضرت امام(ره) و رهبري كه جانشين شايسته ايشان هستند را فراموش نكنيم.
وي با بيان اينكه در طول تاريخ اسلام، برقراري حكومت اسلامي به طور كامل محقق نشده ابراز داشت: تنها در چند سال كوتاه، حضرت علي(ع) حاكميت را در دست داشتند و با وجود اينكه همين زمان كوتاه بهترين نمونه حكومت در تاريخ انسانيت بوده است، مشاهده مي‌كنيد چه اختلافاتي به وجود آمد و زمان زيادي از اين حكومت نيز صرف جنگ شد.
علامه مصباح يزدي با بيان اينكه زماني با ظهور حضرت حجت(عج) حكومت اسلامي كامل محقق خواهد شد، ادامه داد: در شرايط امروز كشور نيز نبايد انتظار داشت همه مسائل به صورت آرماني و مطابق اسلام باشد، چرا كه هر قدمي در راه اسلام برداشته شود، شياطين جن و انس چندين قدم بر خلاف آن بر مي‌دارند.
وي با اشاره به تجربه شياطين در طول تاريخ ادامه داد: اگر انسان در نظام اسلامي توقع داشته باشد كه همه رفتارها اسلامي باشد و هيچ خطا و تخلفي صورت نگيرد، سريع سرخورده و مأيوس مي‌شود، چرا كه در طول تاريخ، اجراي كامل اسلام در جامعه‌اي سابقه نداشته است.
ایشان با اشاره به نعمت عظيم انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: چه زماني از تاريخ را سراغ داريد كه بيش از 70 ميليون انسان تحت رهبري يك روحاني باشند، آنهم با محبوبيت و محبتي كه خداوند در دل مؤمنان نسبت به او قرار داده است.
وي با اشاره به لزوم شكر نعمت عظيم نظام اسلامي گفت: بايد نيازهاي نظام اسلامي را نسبت به جامعه آرماني اسلام بسنجيم و با اولويت بندي، نيروها و امكانات خود را در جهت رفع اين نيازها بسيج كنيم.
علامه مصباح يزدي يكي از اين نيازها را مهدويت دانست و خاطر نشان كرد: در بحث مهدويت علاوه بر اينكه در جهت ايجابي به صورت كامل كار نشده است، دشمنان نيز در جهت سلبي بسيار تلاش كرده‌اند و اين امور تكليف ما را هم در زمينه تحقيق و اثبات، و هم در زمينه پاسخ به شبهات شياطين سنگين‌تر مي‌كند.
استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به اينكه بايد توجه داشت که تنها نياز نظام اسلامي بحث مهدويت نيست، ادامه داد: نبايد توقع داشت به خاطر درك اهميت يكي از اين نيازها، بقيه مشكلات و نيازها كنار گذاشته شوند و بايد با توجه به اولويت آنها در زمينه تحقيق، تبليغ، نويسندگي و كارهاي هنري به فعاليت پرداخت.
وي با اشاره به كمبودها براي كار در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي گفت: يكي از مشكلات اساسي ما براي كار در امور ديني در همه زمينه‌ها، كمبود نيروي انساني است.
آیت الله مصباح كمبود مديريت را يكي ديگر از مشكلات در جامعه و به ويژه در حوزه‌هاي علميه دانست و ادامه داد: كشورهاي ديگر اهميت مديريت را بسيار بهتر از ما درك كرده‌اند، لذا آمريكا براي گسترش نفوذ خود در ايران، اقدام به راه‌اندازي دانشگاه مديريت در ايران كرد، در حاليكه ما بعد از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامي فعاليت شاياني براي تربيت مدير انجام نداده‌ايم.
وي با اشاره به وجود نيازهاي مختلف جامعه اسلامي و لزوم فعاليت در زمينه‌هاي مختلف مانند وهابيت، بهائيت، عرفان‌هاي كاذب و بحث‌هاي ماترياليستي ادامه داد: بسياري از نامه‌ها و سؤالاتي كه به دست ما مي‌رسد، ناظر به انكار ماوراء الطبيعه و خداوند هستند و از سويي مكتب نئوماركسيسم با توجه به شرايط اقتصادي غرب در حال شكل گيري است كه بايد در اين زمينه فعاليت شود و نمي‌توان توقع داشت تنها به بحث مهدويت پرداخته شود.
استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: هويت ما با مهدويت شكل مي‌گيرد، چرا كه روحانيت به معناي سربازي براي امام زمان(عج) است كه اگر آن را حذف كنيم چيزي براي روحانيت نمي‌ماند و هرچند موضوع مهدويت در كنار ديگر موضوعات مورد نياز قرار مي‌گيرد، اما اين موضوع، حداقل براي ما به عنوان روحاني، از اولويت خاصي برخوردار است.
وي هدف دشمن را نه تصاحب نفت و ممانعت از هسته‌اي ايران، بلكه گرفتن دين جوانان دانست و ادامه داد: حضرت امام (ره) اين مسأله را به خوبي دريافت، اما اگر وظايف بر اساس تقسيم كار مشخص شود، تنها قشري كه وظيفه حفظ مرز ايمان جوانان را دارد، روحانيت است.
علامه مصباح يزدي ادامه داد: حتي اگر ديگران در برنامه‌ريزي، تخصيص اعتبار و بودجه وظيفه خود را انجام ندادند، تكليف از ما ساقط نمي‌شود و بايد در حد توان به وظيفه خود عمل كنيم.
استاد فلسفه اسلامي ضمن تبريك به دست اندركاران مركز تخصصي مهدويت به خاطر توفيق الهي براي گام نهادن در اين مسير به حاضران توصيه كرد: در زمينه تحقيق بايد به اتقان مباحث توجه داشت و اگر مسائلي غير قطعي و رواياتي ظني نيز وجود داشت، با بيان ضريب اتقان آنها ارائه شود و مسائل قطعي و يقيني در كنار مسائل مشكوك قرار داده نشود.
وي ادامه داد: بايد در مواردي كه با عمل مردم سروكار دارد، حساس‌تر باشيم كه خوشبختانه چنين مسائلي را با دلايل قريب به يقين مي‌توان اثبات كرد.
وی با اشاره به نمونه‌هايي از بركت نظام اسلامي گفت: به خاطر يك روايت مجهول يا تضييع حق شخصي خود در موردي خاص يا وجود مشكلي در نظام اسلامي، نبايد اصل نظام اسلامي را با چنين اهميتي كه در عالم بي‌نظير است زير سؤال ببريم.
ایشان با اشاره به مثال‌هايي افزود: اينكه دجال يك چشم داشته باشد يا دو چشم، در اعتقاد و رفتار مردم تأثير نخواهد داشت، اما پاسخ به اين سؤال كه كار كردن در اين نظام اسلامي، آيا مثل كاركردن در دستگاه اميرالمؤمنين(ع) است يا دستگاه معاويه، در اعتقاد و رفتار مردم بسيار مهم و تأثيرگذار است، لذا بايد بسيار حساس بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت